Egzamin na stopień nauczyciela mianowanego.
Jak
przygotować się do egzaminu na stopień
nauczyciela mianowanego?
Chciałbym przedstawić wskazówki praktyczne
bez całej procedury awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Wszystko to
znajdziecie w przepisach prawa oświatowego
a szczególnie w Ustawie Karta
Nauczyciela i Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej dnia 26 lipca 2018 r.
w sprawie uzyskiwania
stopni awansu zawodowego przez nauczycieli(Dz. U. 2018, poz. 1574 z póź. zm.)
Tam określono wszystkie procedury i wymagania formalne do uzyskania stopnia
awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Ja chciałbym się skupić na samym
egzaminie.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
·
przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej
przewodniczący;
·
przedstawiciel organu sprawującego nadzór
pedagogiczny;
·
dyrektor szkoły;
·
dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
·
jeśli nauczyciel wskazał we wniosku, do
komisji może być powołany przedstawiciel
związku zawodowego reprezentującego nauczycieli.
Zgodnie z §12 wyżej wymienionego
rozporządzenia komisja egzaminacyjna zapoznaje
się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju
zawodowego. Następnie podczas egzaminu nauczyciel:
1. prezentuje
dorobek zawodowy,
2. prezentuje
swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez:
a)
zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję
problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej,
aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
b)
wykonuje zadanie z użyciem narzędzi multimedialnych.
3.
Nauczyciel odpowiada na pytania członków
komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela stopnia
nauczyciela mianowanego.
Wobec powyższego najlepiej jest
przygotować prezentację w której zdający odnosi się do wymagań określonych w §7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018
r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli tj.:
1)
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej,
wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu
doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,
a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty Nauczyciela -
uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz
oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w związku z
zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją;
2)
umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów
i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej;
3)
umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących
ucznia;
4)
umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i
wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy;
5)
umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z
innymi nauczycielami
w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
6)
umiejętność uwzględniania w pracy problematyki
środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i
cywilizacyjnych;
7)
umiejętność posługiwania się przepisami prawa
dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
8)
umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie
prowadzonych zajęć,
z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Nauczyciel prezentuje swój dorobek
zawodowy w odniesieniu do wyżej wymienionych wymagań. Nie jest wymagane
relacjonowanie działań zrealizowanych w trakcie odbywania stazu ponieważ
członkowie komisji egzaminacyjnej zapoznają się ze sprawozdaniem z realizacji
planu rozwoju zawodowego.
Wymaganie
I
Doskonalenie warsztatu pracy poprzez
udział w różnych formach doskonalenia zawodowego dotyczących zajmowanego
stanowiska. Opracowanie sprawdzianów, kartkówek, tworzenie: karty pracy,
testów, gier dydaktycznych, materiałów multimedialnych, praca z uczniem
zdolnym, praca z uczniem z trudnościami, indywidualizacja zajęć. Organizowanie
konkursów / zawodów uczniowskich. Analizowanie wyników egzaminów zewnętrznych,
wymagań z podstawy programowej (efektów), dokonywanie zmian w pracy
dydaktycznej, w związku z analizą. Prowadzenie kół zainteresowań, zajęć dla uczniów.
Stosowanie systemu motywacyjnego, wzmacnianie samooceny. Diagnozowanie
umiejętności uczniów, wyciąganie wniosków
i wdrażanie działań doskonalących. Prowadzenie
wolontariatu, SU, harcerstwa, mediacji. Można również zaprezentować
działania związane z realizacją opracowanego programu zajęć pozalekcyjnych.
Jaki wpływ miała realizacja tych zajęć
na uzyskanie przez uczniów wyższych wyników w nauce, na doskonalenie pracy
nauczyciela oraz jak wpłynęła na
podniesienie jakości pracy szkoły.
Wymaganie
II
Należy przedstawić
w jaki sposób nauczyciele rozpoznaje potrzeby rozwojowe
i edukacyjne uczniów. Nauczyciel prezentuje skąd pozyskuje informacje
o potrzebach edukacyjnych uczniów t. j. opinie i orzeczenia PPP, rozmowy
z rodzicami(prawnymi opiekunami) uczniów, obserwacje własne. Omawia:
§ sposoby
diagnozowania problemów edukacyjnych, sposoby wyrównywanie braków edukacyjnych.
§ diagnozowanie
problemów wychowawczych, rozmowy z uczniem,
§ współpracę
z rodzicami i innymi nauczycielami w celu rozwiązania problemów,
§ prowadzenie
zajęć w ramach zindywidualizowanej ścieżki, indywidualnego toku lub nauczania
indywidualnego.
Wymaganie
III
W prezentacji nauczyciel powinien wymienić
metody aktywizujące, które są najbardziej skuteczne i mają największy wpływ na zaangażowanie
ucznia
w proces uczenia się w czasie zajęć dydaktycznych. Warto przypomnieć, że metody
aktywizujące to sposób działania grup i prowadzącego umożliwiający aktywne
uczenie się, czyli uczenie się poprzez działania i przeżywanie. Metody
aktywizujące można podzielić na:
·
metody problemowe: burza mózgów,
obserwacja, dyskusja panelowa,
·
metody ekspresji i impresji: drama, metoda
symulacyjna, mapa mózgu, metoda laboratoryjna, metoda projektu,
·
metody graficznego zapisu: drzewko
decyzyjne, rybi szkielet, plakat, mapa mentalna, śnieżna kula, mapa skojarzeń.
Wymaganie
IV
Sposoby ewaluacji: ankietowanie, wywiad,
analiza dokumentów, wytwory uczniowskie, obserwacja, film. Zasięganie opinii
(wywiad) od uczniów, rodziców na temat własnej pracy wychowawczej,
dydaktycznej, opiekuńczej. Tworzenie i analiza kwestionariuszy ankiet dla
uczniów, rodziców. Stosowanie po zajęciach: mówiącej ściany, kosza
i walizki,
buźki, termometr, kciuki. Gromadzenie i analiza prac uczniów, tworzenie
portfolio, Pokaz umiejętności uczniowskich: film, zdjęcia, Analiza wyników
egzaminów, analiza sprawdzianów, przygotowanie i analiza arkusza samooceny
nauczyciela.
Wymaganie
V
Prowadzenie wykładów, szkoleń, warsztatów
z nauczycielami w zespołach, przedmiotowych, na posiedzeniu rady pedagogicznej,
zespole nauczycieli jednej klasy, zespole zadaniowym. Wymiana doświadczeń w
luźnych rozmowach. Dzielenie się wiedzą w zespołach samokształceniowych i
innych np. rada pedagogiczna. Rozpowszechnianie dobrych praktyk przez np. TIK.
Udostępnianie materiałów innym
nauczycielom.
Wymaganie
VI
Realizowanie zadań w pracy z uczniami
zgodnie z szkolnym programem wychowawczo – profilaktycznym. Praca z uczniem o
specjalnych potrzebach. Pomoc dzieciom z rodzin niewydolnych, rozbitych,
biednych. Spotkania
z pedagogiem, psychologiem, przedstawicielami poradni specjalistycznych. Problematyka
środowiska lokalnego: bezrobocie, eurosieroctwo, alkoholizm, brak aspiracji
edukacyjnych. Problematyka społeczna i cywilizacyjna: agresja fizyczna, słowna,
uzależnienia, przestępstwa w sieci. Organizacja
i uczestniczenie w akcjach charytatywnych, zbiórkach, imprezach lokalnych. Organizowanie
doradztwa zawodowego (problemy współczesnej edukacji).
Wymaganie
VII
Wykorzystywanie lub aktywne uczestnictwo w
tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych: statutu, procedur, zasad
przeprowadzania egzaminu zewnętrznego, regulaminów. Znajomość przepisów prawa
oświatowego dotyczącego awansu zawodowego: Karta Nauczyciela. Wykorzystywanie
prawa w planowaniu realizacji podstawy programowej. Posługiwanie się przepisami
o ocenianiu i promowaniu, bhp,
o pomocy psychologiczno- pedagogicznej, pomocy
społecznej. Posługiwanie się przepisami o bezpieczeństwie w trakcie organizacji
wyjazdów, wyjść, wycieczek. Posługiwanie się przepisami
o ochronie danych osobowych,
Wymaganie
VIII
Korzystanie z komputerowych programów
edukacyjnych, e – booków, chmury, awatarów, platformy edukacyjnej MOODLE. Prowadzenie
lekcji
z wykorzystaniem programów multimedialnych, internetu, aplikacji, Kahoot , Quizizz,
Dysku Google, Padlet, Learning Apps , kody QR, Facebook, Answer Garden, Pic
Collage. Korzystanie w czasie zajęć z tablicy multimedialnej, tabletów,
smartfonów, aplikacji telefonicznych, projektorów, portali społecznościowych. Tworzenie
filmów, animacji, komiksów, krzyżówek, puzzli.
Po prezentacji dorobku zawodowego
nauczyciel przedstawia swoją wiedzę
i umiejętności, w szczególności przez: zaproponowanie rozwiązania wskazanego
przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą,
z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa.
Przykłady problemów wskazywanych przez członków komisji:
§ przygotowanie
wycieczki szkolnej,
§ rodzic nie
zgadza się z wystawianą oceną śródroczną lub roczną oceną klasyfikacyjną - postępowanie
nauczyciela,
§ sposób
rozwiązania wybranego problemu wychowawczego,
§ sposoby
rozwiązywania konfliktów między uczniami,
§ organizowanie
pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole, działania podejmowane przez
nauczyciela.
Następnie zdający jest proszony o
wykonie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych.
Przykłady zadań:
§ przygotowanie
krótkiej prezentacji multimedialnej,
§ wysłanie
emaila na wskazany przez komisję adres,
§ wyszukanie
informacji za pomocą dowolnej wyszukiwarki internetowej,
§ demonstracja
wybranego programu lub aplikacji wykorzystywanych
w czasie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, pozalekcyjnych.
Zadania mogą również dotyczyć treści
omówionych przez nauczyciela podczas prezentacji dorobku zawodowego. Wykonując
zadanie zdający najczęściej posługuje się komputerem(laptop), smarfonem,
rzutnikiem multimedialnym, itp.
Następnie nauczyciel odpowiada na pytania członków
komisji egzaminacyjnej dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania
stopnia nauczyciela stopnia nauczyciela mianowanego. Pytania dotyczą wyłącznie
wymagań określonych
w §7 pkt 1-8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia
26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez
nauczycieli.
Pytania dotyczą stosowanych metod i form
pracy wykorzystywanych przez nauczyciela, rozpoznawania potrzeb edukacyjnych
uczniów, ogólnej znajomości przepisów prawa oświatowego, form i sposobów
dzielenia się swoją wiedza
i doświadczeniem z innymi nauczycielami, sposobów prowadzonej ewaluacji.
W
praktyce członkowie komisji zadają od dwóch do czterech pytań. Przepisy nie
określają liczby pytań skierowanych do zdającego.
Po udzieleniu odpowiedzi na pytania
nauczyciel jest poproszony o wyjście z sali
w której odbywa się egzamin.
Każdy z członków komisji ocenia spełnianie
przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego w
punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez
poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów,
z tym że jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3, odrzuca się jedną
najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową. Nauczyciel zdał egzamin przed
komisją egzaminacyjną, jeżeli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej
7.
Życzę
powodzenia.
Opracował:
Dariusz
Urbański
Ekspert
z listy MEN.
Komentarze
Prześlij komentarz